Logo image Boatfinder

Δεν υπάρχει εικόνα

Προσέγγιση και αναχώρηση από μόλο υπό συνθήκες πλευρικού ανέμου και ρευμάτων

Τεχνικά Θέματα
22/10/2025

Προσέγγιση και αναχώρηση από μόλο υπό συνθήκες πλευρικού ανέμου και ρευμάτων

Η ασφαλής προσέγγιση και αναχώρηση από έναν μόλο αποτελεί βασικό στοιχείο της τεχνικής ναυσιπλοΐας, ειδικά όταν επικρατούν πλευρικοί άνεμοι και ρεύματα. Αυτές οι συνθήκες επιβάλλουν ιδιαίτερη προσοχή, καθώς επηρεάζουν την πορεία και τη σταθερότητα του σκάφους και αυξάνουν τον κίνδυνο συγκρούσεων ή ανεπιθύμητων επαφών με τον μόλο ή άλλα σκάφη.

Κατανόηση των επιδράσεων του ανέμου και ρευμάτων

Ο πλευρικός άνεμος δημιουργεί δύναμη που ωθεί το σκάφος πλευρικά, ενώ το ρεύμα μπορεί να επιδρά στη γωνία προσέγγισης και την ταχύτητα του σκάφους στην προσέγγιση και αναχώρηση. Ο συνδυασμός τους μπορεί να προκαλέσει ανεπιθύμητη πορεία ή απώλεια ελέγχου.

Βασικές αρχές

  • Προ κατεύθυνσης επίδραση: Πριν την προσέγγιση, είναι απαραίτητο να υπολογίσουμε τον άνεμο και το ρεύμα και πώς αυτά θα επηρεάσουν την πορεία και ταχύτητα.
  • Χρήση μηχανής: Η χρήση προωστήρων (μήτροδρομος, πηδάλιο) πρέπει να γίνεται με ελεγχόμενο και ακριβές τρόπο, ώστε να αντισταθμίζονται οι δυνάμεις του ανέμου και του ρεύματος.
  • Χρήση ελαστικών (φανοί) και σωστής ρυμούλκησης: Σημαντικό μέρος της προστασίας του σκάφους από χτυπήματα στον μόλο.

Προσέγγιση στον μόλο με πλευρικό άνεμο και ρεύμα

Η προσέγγιση πρέπει να γίνει σε γωνία που να επιτρέπει καλύτερο έλεγχο, συχνά ελαφρώς κεκλιμένη προς τα αντίθετα της κατεύθυνσης του ανέμου ή του ρεύματος ώστε να αποφευχθεί η υπερβολική γωνία πλευρικής πίεσης. Συχνά συστήνεται η προσέγγιση υπό γωνία 20-30 μοιρών για να μπορεί το πηδάλιο και η μηχανή να διορθώνουν την πορεία.

Καθώς πλησιάζουμε, μειώνουμε σταδιακά την ταχύτητα και κρατάμε προετοιμασμένη την «γραμμή» (δηλαδή τα σχοινιά για πρόσδεση). Χρειάζεται επιπλέον προσοχή στις αφοράς βαρκών στη θαλάσσια περιοχή, γιατί η μειωμένη ταχύτητα και η πλευρική πίεση μπορεί να προκαλέσουν απρόβλεπτες κινήσεις.

Αναχώρηση από τον μόλο υπό πλευρικό άνεμο και ρεύματα

Κατά την αναχώρηση, ο κυβερνήτης πρέπει να προγραμματίζει την πορεία του έτσι ώστε να εκμεταλλευτεί την ώθηση του ανέμου και των ρευμάτων και όχι να προσπαθήσει να πολεμήσει εναντίον τους. Μια απλή τεχνική είναι η χρήση spring lines (σχοινιά ελέγχου) ώστε να διατηρείται το σκάφος στη θέση του πριν την τελική εκκίνηση.

Αποδεσμεύουμε προσεκτικά τα σχοινιά και αφήνουμε τη μηχανή να δουλέψει με δύναμη επαρκή ώστε να ξεπεράσουμε την πλευρική πίεση και να απομακρυνθούμε από τον μόλο. Σημαντική είναι η χρήση και πάλι των πηδαλίων και συστημάτων ελέγχου, ώστε να διατηρήσουμε σταθερότητα και σωστή κατεύθυνση.

Συμβουλές ασφαλείας

  • Να υπάρχει πάντοτε ικανός αριθμός πληρώματος για τον χειρισμό των σχοινιών.
  • Να χρησιμοποιούνται κατάλληλοι φανoί (φτερά) στην πλευρά επαφής με τον μόλο για αποφυγή φθορών.
  • Συνεχής επικοινωνία με το πλήρωμα για ακριβείς εντολές και συντονισμό.
  • Προσεκτική εκτίμηση της κατάστασης των ανέμων και ρευμάτων πριν και κατά τη διάρκεια της διαδικασίας.

Η εκπαίδευση και η εμπειρία είναι καθοριστικοί παράγοντες για την ασφαλή και αποτελεσματική προσέγγιση και αναχώρηση υπό δύσκολες καιρικές συνθήκες. Με τη σωστή τεχνική, το πλοίο και το πλήρωμα προστατεύονται, και η ναυσιπλοΐα πραγματοποιείται με ασφάλεια.