Στη ναυσιπλοΐα, για να πλοηγηθεί ένα σκάφος με ακρίβεια στον προορισμό του, είναι απαραίτητο να λαμβάνει υπόψη τους εξωτερικούς παράγοντες που επιδρούν στην πορεία του. Οι βασικοί παράγοντες που προκαλούν απόκλιση από την προγραμματισμένη πορεία είναι η πλάγια παράκρουση (leeway) και το ρεύμα (set and drift). Αυτό το άρθρο περιγράφει τον τρόπο υπολογισμού και διόρθωσης αυτών των παραμέτρων για μια ασφαλή και ακριβή ναυσιπλοΐα.
Η πλάγια παράκρουση είναι η πλευρική μετατόπιση του σκάφους που προκαλείται κυρίως από τον άνεμο που φυσά από πλάγια κατεύθυνση, αλλά και από κύματα. Ο άνεμος σπρώχνει το σκάφος, το οποίο γλιστρά και απομακρύνεται από την πορεία του υπό γωνία προς την τροχιά κατεύθυνσης. Η πλάγια παράκρουση μετριέται σε μοίρες γωνίας ή έκταση σε μέτρα/πόδια ανά ώρα.
Το Set είναι η κατεύθυνση προς την οποία κινείται το ρεύμα, ενώ το Drift είναι η ταχύτητα του ρεύματος, συνήθως εκφρασμένη σε κόμβους (kn).
Οι ρεύματα ποταμών, ωκεανού ή παλίρροιας μετακινούν το σκάφος εκτός της προγραμματισμένης διαδρομής του καθιστώντας απαραίτητη την εκτίμησή τους.
Για να αντισταθμίσετε τη δράση της πλάγιας παράκρουσης και του ρεύματος, ο πλοηγός θα πρέπει να διορθώσει την πορεία του:
Η σωστή εκτίμηση και διόρθωση της πλάγιας παράκρουσης και του ρεύματος είναι κρίσιμη για την ασφαλή και αποτελεσματική ναυσιπλοΐα, ειδικά σε παράκτιες περιοχές και διαδρομές με ισχυρά ρεύματα. Η χρήση παλαιών και σύγχρονων μεθόδων, όπως παραδοσιακοί πίνακες και ψηφιακά ναυτικά εργαλεία, βοηθά τον κυβερνήτη να προσαρμόζεται σε πραγματικές συνθήκες και να μειώνει τον κίνδυνο απόκλισης και ατυχήματος.